masjed

ساخت وبلاگ


اسم مسجد یادآور بندگی در قبال معبود متعال میباشد. مسجد ، مقام سجده میباشد و سجده نقط ی اوج عبادت و بندگی آدم برای آفریدگار: السّجود منتهی العباده اینجانب بنی انسان. مسجد مثال اسلام عهده دار نقشهای اساسیّی در عرصه های عبادی، تربیتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی میباشد. اسلام تحت عنوان کاملترین آئین و با نظام دنیا شمولی که داراست محور سر مشق سازی را در قسمت های متفاوت ارائه نموده است که مهم‌ترین و جامع ترین سرمشق را در فرهنگ وتمدن سازی مسجد قرار مسجد قبا مشهد داده میباشد. یکی‌از نقش های اساسی و محوری مسجد آن میباشد که موضوع را برای عبادت خالصانه و مالامال جمعیت مهیا نماید تا مومنان در آنجا با پرداختن به نماز و دعا، با پروردگار متعال به معنای حقیقی وواقعی کلمه و واژه انس بگیرند. هر اندازه مسجد آدرس مسجد قبا مشهد در ایفای این نقش حیاتی پیروز و قدرتمند فعالیت نماید، به مسجدی که قرآن و سنت آن را رسم نموده، یعنی «مسجد مثال» نزدیکتر میباشد. ائمه معصومین (علیهم السلام) در سخنان خود مسجد را لانه و پناهگاه خداپرست بر شمرده اند که آدم در آن جا از اضطراب مسافت گرفته و به ادب دست می‌یابد امام درست گو (ع) به مسلمان ها پیشنهاد می کردند که به هنگام مواجهه رزرو مسجد قبا مشهد با خطاها مادی، به نماز و مسجد نگهبانی ببرند. در التفات مسجد همین بس که  شماره تلفن مسجد قبا مشهد خدا میفرماید اینجانب کره‌ی زمین را که خلق و خوی کردم، آغاز مسجدالحرام را برای عبادت قرار دادم. «انّ ویّل بیت وضع و اوضاع للنّاس للّذی ببکّة مبارکا و هدی لّلعالمین» (آل عمران، ۹۶) رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در بدو ورود به مدینه او‌لین کاری که جاری ساختن دادند، ساختن مسجد بود. در قبا مسجد ساختند، پس از ورود به مدینه هم مسجد ساختند.

خلاصه ماشینی: 2- پیامبر خداوند (صلى الله عليه وآله) فرمود تمامی زمين را براى اینجانب مسجد و طهور كردند اين حديث هم به بيش از اين دلالت ندارد كه امت اسلام مى‏توانند در هرجا از زمين نماز بخوانند، به مغایر آنچه از كيش يهود و نصارى دارای اسم و رسم میباشد كه نمازشان صرفا بايد در كنيسه و كليسا واقع خواهد شد حديث صرفا مجوز را مى‏رساند. یکی آن‌ها که لحاظ اکثریت هم هست این میباشد که آن ها مقام‌هایی میباشد که برای نماز و بیان معبود تاسیس شده است و آن کنیسه‌ها و کلیساها و مساجد مسلمان‌ها را مشتمل بر میگردد، خدا به مسلمان ها به اخلاص و توحید امر داده میباشد. صاحب و مالک تعبیر مجمع البیان در پایین این آیه یک سری عهد بیان نموده است : 1ـ اینکه زیرا خدای بلندمرتبه فرعون را کردار کرد و موسی وارد شهر مصر شوید مأمور شد مساجدی بسازد که در آنان اسم معبود برده خواهد شد و آن مساجد را رو به قبله یعنی رو به کعبه سازه نماید زیرا قبله‌ی آنان به عبارتی کعبه بود. اوصاف این بندگان برگزیده و رستگار در قرآن کریم و مهربان چنین اورده شده میباشد: (إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ )(توبه/18) مساجد معبود را فقط كسانى آباد مى‏كنند كه به خداوند و روز بازپسين ايمان آورده و نماز برپا داشته و زكات داده و جز از خداوند نترسيده‏اند پس اميد میباشد كه اينان از خط مش‏يافتگان باشند. )(توبه/ 108) زیرا نیت و حسن فاعلی سازندگان آن برای غیر معبود بود، به نبی (صلى الله عليه وسلم) امر داده شد که مسجد را وخیم نماید و در آن نماز برپا نگردد.

masjed...
ما را در سایت masjed دنبال می کنید

برچسب : مسجد قبا مشهد,آدرس مسجد قبا مشهد,رزرو مسجد قبا مشهد,شماره تلفن مسجد قبا مشهد, نویسنده : nil qubamosquemashhads بازدید : 78 تاريخ : جمعه 7 بهمن 1401 ساعت: 1:58


احادیث زنان در زمان شکل گیری و تشریع فقه، روندی قهقرایی را پیموده هست. این پروسه از نصفه قرن نخستین هجری با آزادی عمل زنان آغاز شده، اما در زمان قرون آتی، به ندرت مراحل سخت‏گیرانه‏ای را برای حضور زنان پیموده می باشد. حضور زنان در مسجد - که سمبل حرکت‏های اجتماعی بعدازظهر پیامبر۹ بوده است و در طول سالیان اول رایج بود - در قرنها آینده جلوگیری کردن شوید تا آنجا که فتاوای اکثری در منزل‏نشینی زنان رایج شد و تحت عنوان ماجرا در جامعه دینی قرنها اول ا‏درود فی مابین شیعه و سنی نشر شوید. بعد از آن عالمان رفتار و بزرگان فکر‏های احیای فقاهتی آن‏ها را مبنای عمل متدینانه و رفتار‏مدارانه جامعه قرار دادند تا آنجا که زنان را کاملا از جامعه  مسجد قبا مشهد حذف کردند و بنای منزل‏نشینی استوار او‌را محور‏ریزی نمودند. درین نوشته‌ی‌علمی مراحل صورت‏گیری این احادیث را از روایات موافق حضور زنان (احادیث همدلانه) تا احادیث مخالف حضور وی (احادیث غیر همدلانه) مطالعه سندی و متنی نموده‏ایم و تأثیر این احادیث  آدرس مسجد قبا مشهد را در اندیشه عالمان مسلمان پی‏گیری نموده‏ایم.
تربیت پایه اساسی ارتقای  رزرو مسجد قبا مشهد حیات آدمی است و بایستی مصالح تربیتی طبق آموزه¬های فقهی به صورت کلی تصمیم¬گیری¬ها و نرم‌افزار¬ریزی¬های اجتماعی آیتم تاکید قرار گیرد و یاری به مراحل تربیت، مهمترین میزان در سیاست گذاری ها و تعین حق تقدم های اجتماعی به حساب آورده می شود. مدرک دگرگونی بنیادین در واقع گواهی تربیت جامعه می باشد. آنچه که در‌این بازرسی آیتم رسیدگی و بررسی قرار می گیرد  شماره تلفن مسجد قبا مشهد مقام رابطه سه بنیان تربیتی و موءثر مکتب، خانواده و مسجد که از مفید ترین ارگان های اجتماعی و سیاسی که در تحقق هدف ها ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی هست. مکتب و دو بنیان دیگر یعنی خانواده و مسجد در انجام دادن وظايف تربیتی و پرورش مسائل فقاهتی، تکمیل کننده یکدیگرند. لینک و پیوند و رابطه مجاورت مکتب با خانواده و مسجد و دیگر متصدیان کارها فرهنگی و تربیتی با یکدیگر، در واقع لینک و پیوند استوانه های تربیت درست و منطقی میباشد. می بایست همگی همت متصدیان یاددادن و تربیت بر این باشد تا پیوندی واقعی میان مکتب، منزل و مسجد ساخت نمایند. چراکه با چنین ارتباطات خانواده به فضایی اسلامی و پر‌از ارزشهای معنوی تبدیل می‌گردد و مسجد و مکتب نیز خالق و هدایتگری در مورد ارزشهای شرعی انجام میکنند. سود اینکه ، با هماهنگی و یکسانی فضای قاضی و ارزشهای معنوی و شرعی در مکتب، خانواده و مسجد بسیاری از تعارضات و مشکلاتی که ممکن است برای کودک ها در منفعت ناهماهنگی دربین این نهاد های تربیتی ساخت‌و‌ساز گردد، برطرف میشود طریق پژوهش اتخاذی در این مطالعه کیفی توصیفی بوده و از راه‌های اسناد کتابخانه ای ، کتاب ها ، مقاله‌ها و استیناف های انجام یافته دراین مورد سود جسته شده است.

 

masjed...
ما را در سایت masjed دنبال می کنید

برچسب : مسجد قبا مشهد,آدرس مسجد قبا مشهد,رزرو مسجد قبا مشهد,شماره تلفن مسجد قبا مشهد, نویسنده : nil qubamosquemashhads بازدید : 72 تاريخ : چهارشنبه 5 بهمن 1401 ساعت: 13:16


بنای جامعه اسلامی بر محوریت مسجد گذارده شد‌ه‌است. مسجد با کارکردهای متعدد خویش در بعدها متعدد اجتماعی و با تاکید بر جنبه معنوی, نقشی هدایت کننده برای انسان ها به سوی آفریدگار متعال دارد. آموزه های نشریافته از مسجد, تمامی با جهت دهی معاش شخصی و اجتماعی آدم ها به صراط بی واسطه و در منفعت, بهروزی وی سامان یافته اند. مسجد, فارغ از از گنجایش های درونی خویش برای هدایت  مسجد قبا مشهد انسان ها, می تواند در تعامل با دیگر نهادهای جامعه فضای همگانی را شبیه فضای درونی خویش کند. انتظار همگانی از دور و بر پیرامون مسجد, تأثیرگذاری فضای معنوی درون مسجد بر محیط آن است. با وجود این, امروزه آدرس مسجد قبا مشهد دور و اطراف پیرامون مسجد, عمدتاً متأثر از معاش اجتماعی بیرونی میباشد و مسجد به دلایل مختلفی تأثیرات یه خرده بر آن دارااست و لذا شاهد ارتکاب گونه های جرم ها, ناسازگارهای اجتماعی, تنش, سرقت, پیکار و. . . در محله و جوامعی هستیم که معمولاً مسجد هم وجود دارااست. سؤال رزرو مسجد قبا مشهد این است که مسجد در مواجهه با این مشکلات خُرد به چه  شماره تلفن مسجد قبا مشهد شکل می تواند عمل نماید و به سالم سازی دور و اطراف پیرامون یاری دهد؟ نحوه پژوهش نیز توصیفی تحلیلی میباشد. یافته های نماد می‌دهد, گنجایش های تندرست سازی گوشه و کنار اجتماعی پیرامون مسجد به خیر شناسایی و تبیین نشده و لذا در عرصه فعالیت نیز کمتر به فعالیت دریافت شد‌ه‌است. مسجد میتواند با فعال کردن سازوکارهای تعامل خویش با گوشه و کنار پیرامون از قبیل, تعریف و تمجید قسمت های خاص مسجد و محله, استفاده از گنجایش نخبگان علم ها اجتماعی و مدیریتی, سود گیری از اقتدار مندی خانواده ها در واگذاری برخی از نقش های سازمانهای قانونی, به سالم سازی محله و محیط پیرامون خویش یاری دهد و در تکوین جامعه اسلامی نقشی ویژه اجرا کند.

 

masjed...
ما را در سایت masjed دنبال می کنید

برچسب : مسجد قبا مشهد,آدرس مسجد قبا مشهد,رزرو مسجد قبا مشهد,شماره تلفن مسجد قبا مشهد, نویسنده : nil qubamosquemashhads بازدید : 74 تاريخ : سه شنبه 4 بهمن 1401 ساعت: 15:28


مسجد یکی بناهای اصلی و حساس جامعه مسلمانان و از اولی جای هایی میباشد که جماعت در آن تجلی پیدا می نماید.
به صورت دقیق تر، امت است. البته با وجود تجربیات بالای معماری مساجد در اسلام و کشور‌ایران، اینگونه به حیث می رسد
در مقایسه با مسجد ایده آل که غرض متبوع اسلام میباشد، فضای خالی قابل توجهی وجود دارد. به این ترتیب
که مطابق بافرهنگ و سنت اسلام است و تاریخ بنای مسجد اساساً غیرساختاری است; چیزی، \\\"فضای گشوده\\\"
آسان انگاری شکل داده می‌باشد. بخشی مسجد قبا مشهد  که خیر صرفا چگونگی معماری مسجد را بهبود میبخشد. با این درحال حاضر، عبادت بسیار اصلی است
وی آن را اخذ کرد. همین بی توجهی سبب شد تا فضای گشوده مسجد بدون نور گردد و به گذر زمان زمان از در میان برود. در این باره رسیدگی
شواهد می دانی فوریت اختلال را پر‌نور کرد و مطالب آدرس مسجد قبا مشهد  خواندنی را برای جلب دقت به آن اضافه کرد. در این‌راه به شیو هی
ماهیت، مداقه و خاستگاه فضای رزرو مسجد قبا مشهد  گشوده آیتم تجزیه و پژوهش قرار گرفت و از روش تفسیری-تاریخی برای نماد دادن وجود فضای گشوده به کارگیری شد.
در مسجد و عبادت در آن استعمال می‌شد و نحوه احتساب محتوا بر مطالب آورده شده در متون مراجع اسلامی مشتمل بر
از قرآن کریم و مهربان، روایات و سیره نبی اکرم (ص) و نظارت و نظارت آنها مصرف شده میباشد و برای این شغل از معماری مساجد استفاده شده میباشد.
خاستگاه برخی از مراکز قلمرو اسلامی در عصر‌هایی از آغاز تاریخ اسلام  شماره تلفن مسجد قبا مشهد تا قرن دهم هجری قمری و همینطور مساجد دارنده فضا
بسته پژوهش گردیده است. در پی مسجد النبی و کیفیت شرکت کردن رسول اسلام (ص) در ایجاد کرد سازه ذکر شد.
و معماری مسجد الحرام نیز گزینه احتساب قرار گرفت. قابل ذکر میباشد که‌این نوشته‌علمی بر منابع دارای اعتبار اسلامی تمرکز دارد
معماری مسجد پررنگ شده است. با این اینک، رسیدگی منابع دیگر حذف نشد. با جام آبندی ثابت لیوان آواره
ضمن گنجاندن فضای گشوده در مسجد جزء یا این که قسمت مهمی از تن می باشد.
ولی بالاتر از آن فضای گشوده در مسجد هویت، التفات و حق تقدم خاص خویش را داراست که نشان از اشراف بر دور و اطراف داراست.
گشوده هم مرتبط با فضای بسته مسجد هست و کارکرد آن را می قدرت عبادت، جنبه آلزامیر و کاربری آن نیز نامید.
گلشن بلندمرتبه باطن مسجد.

 

masjed...
ما را در سایت masjed دنبال می کنید

برچسب : مسجد قبا مشهد,آدرس مسجد قبا مشهد,رزرو مسجد قبا مشهد,شماره تلفن مسجد قبا مشهد, نویسنده : nil qubamosquemashhads بازدید : 84 تاريخ : دوشنبه 3 بهمن 1401 ساعت: 6:41


مسجد

پیشگفتار
مسجد منزل معبود و رده انبیاء و رسولان وحی و مامن مومنان میباشد. مسجد فردوس روی زمین و صرفا مکانی میباشد که آدم با حضور در آن به کنار دریا وقار و اعتقاد میرسد. مکانی که با حضور در آن می شود به اقتدار مطلقه الهی اعتماد کرد و با آرزو و تکیه به وی پله های پرورش و کمال را طی نمود. شناخت بیشتر با این جای مقدس و آشنایی مشخصات و احکام و مسائل پیرامون آن به آدم امداد می نماید مسجد قبا مشهد تا به نگاهی عمیق خیس دراین مکان حضور یابد.


از‌آن‌جا‌که اسلام آئین بشر سازی میباشد و غرض آدرس مسجد قبا مشهد از تعالیم و یادگرفتن های شرعی، ساختن و تربیت انسانها میباشد ، کلیه ابزارها و تجهیزات نیز در‌این جهت بکار گرفته می گردند.
مسجد نیز با داشتن جایگاهی بس رفیع در تمدن اسلامی خویش جای و امکانی برای ساختن و تربیت انسانهاست.
انقلاب اسلامی رزرو مسجد قبا مشهد  کشور ایران نیز به جهت داشتن خاستگاه و محتوای فقاهتی، فرزند و مولود مسجد میباشد و با‌یقین ادامه حیات آن نیز جز در ستیه مسجد قابلیت و امکان پذیر وجود ندارد.

راءس مطالعه به کارها مساجد در راستای رواج فرهنگ و  شماره تلفن مسجد قبا مشهد تمدن مسجد و جذب قشرها متعدد به ویژه جوان ها بسوی مسجد ساخته شده میباشد که در‌این گفتار به شناسایی و مطالبی پیرامون این راس پرداخته ایم.
حالت جغرافیایی
راءس مطالعه به کارها مساجد بنا شده در طهران- خیابان جمهوری اسلامی- خیابان کالج جنوبی- نبش کوچه عطار- شماره 188 میباشد.


طریق احداث و سیر فرآیند عمل
در سال 1368 به فرمان منزلت معظم رهبری در حین حکمی به آیت الله العظمی مهدوی کنی امر احداث و ساخت و ساز مرکزی جهت تفحص به کارها مساجد داده شد و راس احداث شوید.
در بالا سر گروهی راءس به عهده آیت الله العظمی مهدوی کنی بود البته وی به جهت مشغله متعددی شغل را ادامه ندادند و لذا طی حکم دیگری از سوی رده معظم رهبری سر گروهی راس به عهده آیت الله العظمی محی الدین انواری امانت شد. در آبان ماه سال 1381 سازه به امر جایگاه معظم رهبری به خواسته ساخت‌و‌ساز دگرگونی در ساختار اداری و عملکردی راءس، شورای ساست گذاری تشکیل شوید.
هداف راءس مطالعه به کارها مساجد
هدف ها کلی
بر حیص مداقه مساجد و مسئله اصلی ائمه جماعات و ضرورت ساماندهی نرم افزار های متعدد فرهنگی و تبلیغی مساجد ، کارایی هماهنگ و بدور از پراکندگی مساجد و به صورت خلاصه ساماندهی کارها مربوط به ماسجد و ائمه با شخصیت جماعات.
هدف ها جزئی


رضایت عموم از کارها مساجد
عمران معنوی مساجد
ارتقا گنجایش اشتیاق آفرینی در مساجد
به کارگیری بیشتر از جوان ها در کارها مرتیط با مساجد
اشاعه فرهنگ وتمدن مسجد و جذب تکثیر گوناگون بویژه جوان ها
غرض ساماندهی
مقصود ساماندهی نظم بخشیدن به کارها به کارگیری مناسب از تجهیزات جان دار با پژوهش دائمی و دایم به طریق کارایی وظایف است. عدم ساماندهی موجب در آراء و تصمیم گیری غلط درباره ی شغل های مسجد و استقرار نامناسب نیروها در جایگاههای مهم است.
عمل های مهمی که در ساماندهی می اقتدار جاری ساختن بخشید عبارتند از :
1- ساماندهی ائمه جماعات میهن الف) به کار گیری از اشخاص جوان


ب) تعیین ائمه جماعات برای مساجد غیر فعال و نصفه فعال
2- بکار گیری خادمان کل وقت و هواخواهی هزینه زندگیشان و جذب خادمان افتخاری
3- انتخاب گستردن وظایف کلیه فعالان مسجد
4- انتخاب مدیریت برای کارها اجرایی
5- ساز و شغل و نوع شغل هیات امنا معین می‌گردد.
شغل های راءس بازرسی به کارها مساجد
1- ساماندهی کارها مساجد که تفصیل آن در گفتار گذشته اورده شده میباشد.

masjed...
ما را در سایت masjed دنبال می کنید

برچسب : مسجد قبا مشهد,آدرس مسجد قبا مشهد,رزرو مسجد قبا مشهد,شماره تلفن مسجد قبا مشهد, نویسنده : nil qubamosquemashhads بازدید : 85 تاريخ : شنبه 1 بهمن 1401 ساعت: 8:18


مسجد به جهت برخورداری از بخش های متعدد تاریخی از آل بویه تا بعدازظهر معاصر, و همینطور داشتن آرایه های گوناگون معماری از آجرکاری, کاشی کاری, گچ بری و غیره, منبع بسیار قابل قبولی برای مطالعات تاریخی, فرهنگی و هنری هست و نقوش به کار رفته در آن, می توانند در پیاده سازی گرافیکی امروزی مورد به کارگیری قرار گیرند. طرز اجرا مطالعه بر مبنای ماهیت توصیفی-تحلیلی بوده می‌باشد و عده داده ها به طور ترکیبی (کتابخانه ای و می‌دانی) انجام یافته میباشد. نگارندگان با نحوه تفحص کاربردی, این فرضیه را مبنای رسیدگی خویش قرار داده اند که: «نقوش گره چینی و تزئینی جانور در اجزای متفاوت معماری مسجد , از غنا و امکان آپدیت  مسجد قبا مشهد کردن برخوردارند». بعداز تحقیق های ما یحتاج, معین شد که نقوش دسته یادشده, در انواع انتزاعی, گوشه پردازی, گره چینی, اسلیمی و مقرنس قابل تقسیم بندی است که البته هرمورد از آنان نیز به دو زیرگونه دیگر تقسیم میشوند. نتایج تحقیق بیان کنده آن میباشد که نقش آدرس مسجد قبا مشهد مایه های موجود در سازه, میتوانند با اندک تغییراتی در طرح و ابعاد, بر روی مصنوعات و کالبد معماری امروزی نیز استعمال شوند. این فرمان میتواند یک منبع بی نیاز فرهنگی را برای هنرمندان و صنعتگران معرفی و طریق منفعت گیری از آنان‌را به دیگر بناهای تاریخی, سرایت کردن دهد.

در ده سال های اخیر در حوزه رزرو مسجد قبا مشهد مدیریت و طرح ریزی شهری, خط مش برنامه ریزی گسترش محله ای استوار بسیار مورد دقت قرار گرفته میباشد. این راه که شرکت کردن عموم از مهمترین عناصر اصلی آن به حساب آورده می شود, درپی آن میباشد که عموم را در فرایند متفاوت تصمیم گیری, اجرا و تفحص دخیل و از گنجایش ها و آمادگی هایی که در میان عموم محله وجود دارااست, به شماره تلفن مسجد قبا مشهد شایسته ترین صورت استفاده نماید. برای اجرای اینگونه رویکردی در هر شهری می بایست مختصات و موقعیت آنان مد حیث قرار گیرد و الگوی بومی برای آن تهیه شود. یکی‌از مختصات, سرمایه ها و موادتشکیل دهنده اساسی محله های شهرهای اسلامی و اهل ایران, بنیان مسجد میباشد که معمولا در هر شهر و محله های آن نوعی مرکزیت داشته و کارکردهای مختلفی در زمان تاریخ و زمان معاصر برعهده داشته و از این جهت قادر است در الگوی ساکن گسترش فرهنگی- اجتماعی در سطح محله اثرگذار و کارآمد باشد. در این رسیدگی سعی گردیده‌است نوعی از توسعه فرهنگی- اجتماعی محله ای ارائه شود که محوریت آن با مسجد باشد, لذا با پیونددادن مطالعات انجام شده در زمینه ی پیشرفت محله ای و توسعه و گسترش فرهنگی- اجتماعی و همینطور اثر ها جانور در حوزه مسجد و کارکردهای آن, خیر مولفه تحت عنوان مولفه های اصلی توسعه فرهنگی اجتماعی محله ای استوار مسجد اساس ارائه و از این رهگذر با به کار گیری از طریق کیفی و ابزار رای زنی و مشاهده مشارکتی, اما با این وجود می توان ارتقا وحدت و همبستگی محله ای, مورد سازی جهت ارتقاء تعاون و شرکت کردن محله ای و تقویت نام‌و‌نشان و وابستگی محله ای را مثلا کارداران و مولفه های اساسی اثرگذاری این مسجد در سطح محله خاطرنشان کرد.
مقصود این نوشته‌ی علمی آشنایی جامعه شناسانه مسجد با توکل بر آشنایی مذاکره های مسجد در جمهوری اسلامی ایران فرصت معاصر می باشد. پرسش اصلی ما این میباشد که چه طور می توان مسجد را در بستر جامعه امروزی آشنایی؟ برای این مراد به یاری احتساب گفتگو های مسجد, این بنیان را در بستر اجتماعی, فرهنگی و تاریخی آن قرار می‌دهیم. از این منظر ما دیدگاه بیرونی شرعی به مسجد داریم و درصدد پژوهش مسجد از منظر معارف اسلامی نیستیم. منظور از گفت‌و‌گو های مسجد نیز مباحث, دیدگاه ها و تلقی های متعدد از مسجد میباشد. این مذاکره ها در هر زمان و شرایط تاریخی متناسب موقعیت خاص هر عصر انجام یافته اند؛ و در آرا و اثرها دانشمندان, روحانیان, نویسندگان, رسانه های گروهی و مطبوعات منعکس گردیده است.درین بازرسی چهار گفت‌و‌گو شامل مذاکره سنتی, رای زنی سکولار, رای زنی ایدئولوژیک - انقلابی, و گفتمان ایدئولوژیک - انتقادی به مثابه گفتگو های چیره مسجد در کشور‌ایران معرفی و خصوصیت های هرکدام جدا پژوهش میگردند. آن‌گاه با تاکید و تمرکز بر رای زنی ایدئولوژیک انتقادی که مطابق پژوهش ها جامعه شناختی میباشد خلال ارایه مثال هایی از این پژوهش ها, مسایل کنونی مساجد در جمهوری اسلامی ایران شناسایی و پژوهش گردیده اند. نصیب پایانی, فصل تیم رهیافت های روش شناختی برای تفحص مسجد میباشد.

masjed...
ما را در سایت masjed دنبال می کنید

برچسب : مسجد قبا مشهد,آدرس مسجد قبا مشهد,رزرو مسجد قبا مشهد,شماره تلفن مسجد قبا مشهد, نویسنده : nil qubamosquemashhads بازدید : 81 تاريخ : پنجشنبه 29 دی 1401 ساعت: 10:30

 

 
مسجد، نام جای و در لغت به معنای مکان سجده و عبادت میباشد[1] و در اصطلاح، به مکانی گفته می‌شود که منزلت عبادت و خضوع و خشوع میباشد. هر یک سری واژه مسجد در ارتباط چهار دیواری خاصی به شغل می‌رود که برای عبادت ایجاد شده است، ولی در اسلام همه زمین، منزه و پاکیزه میباشد و میتواند سجده‌گاه و مسجد مؤمن قرار گیرد.
فرستاده اکرم(ص) در حدیثی بعداز ذکر فضیلت مسجد الحرام و مسجد الأقصی، به ابوذر فرمود: «حیثما ادرکتک الصلاة فصلِّ و الأرض لک مسجد؛[2] هر جا وقت نماز رسید، به عبارتی جا نماز بخوان که سرتاسر زمین برای تو مسجد میباشد».
واژه و کلمه مسجد، با صیغه‌های گوناگون 29 توشه در قرآن به کار رفته و در بیشتر موردها، مراد مسجد الحرام میباشد که تحت عنوان نخستین مسجد روی زمین شناخته و برای عبادت عموم تاسیس شده است:
) إِنّ أَوّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلّذی بِبَکّةَ مُتوشهَکًا وَ هُدًى لِلْعالَمینَ(؛[3]
«اول منزل‌ای که برای عموم قرار داده گردیده‌است، منزل‌ای میباشد در مکه که مایه برکت و هدایت برای جهانیان است».
مهم ترین نقش مسجد، مرکزیت بخشیدن به عبادت مسلمانها میباشد. مسجد محیطی، میباشد که انسان چرک نباید وارد آن شود و محیط و زمین آن باید از هر سیرتکامل زشتی محفوظ باشد.
مسجد ضمن مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن اتحاد و هماهنگی امّت و تمسّک جمعی به «حبل الله» چهت نیل به هدف ها الهی و انسانی، مرکزی برای حکومت و بعداز آن، مکانی برای یاد دادن و تعلّم بود.
درین نوشته، کارایی بر این میباشد که علاوه بر شناخت بیشتر با مقام و آداب مسجد، وظایف شخص در قبال مسجد و نقش کارآمد آن را در معاش تبیین کنیم و گامی مسجد قبا مشهد برای رونق بیشتر مساجد برداریم. ان‌شاء الله
الف) مقام مسجد
مسجد در فرهنگ اهل بیت(ع) مهمان‌منزل خداوند در زمین، رده نزول خیرات و برکات آسمانی، منزل دانایی و عبادت، عشق و محبت، صفا و صمیمیت، ایثار و عفو، تجلی‌گاه پردیس در زمین و تفریح‌گاه موحّدان می باشد.[4]
رسول اکرم(ص)، در او‌لین گام برای تشکیل حکومت اسلامی، مسجد النبی را در مدینه شالوده‌گذاری کرد که اول مقر علمی، سیاسی، اجتماعی و حکومتی اسلام به شمار آمد و تحت عنوان راس یادگرفتن معارف اسلامی و بشر ‌سازی و مرکز حکومت و سیاست‌گذاری شناخته شد.
1. منزل آفریدگار
آفریدگار متعال می فرماید:
)وَ أَنّ الْمَساجِدَ لِلّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللّهِ أَحَدًا([5]؛
«مساجد برای خداست. پس احدی را جز وی نخوانید»؛ یعنی کلیه چیز در مساجد برای خداست و مسجد باید مکان تبلیغ بها‌های الهی باشد.
پیامبر آفریدگار(ص) فرمود: «در تورات درج شده است که: منزل‌های اینجانب روی زمین، مساجد می باشند. آفرین به هر که خویش را در منزل‌اش پاکیزه   آدرس مسجد قبا مشهد ماید و آن‌گاه برای دیدارم به منزل‌ام بیاید. باخبر باشید بر صاحبخانه میباشد که میهمان را گرامی دارااست؛ آنها که در ظلمات‌های شب به مساجد می‌روند، بشارت باد بر آنان به نوروروشنایی براق در روز قیامت».[6]
امام راستگو(ع) فرمود: «بر شما باد به رفتن به مساجد؛ چون مساجد، منزل‌های خداوند در روی زمین می‌باشند. هر که پاکیزه وارد آن ها گردد، خداوند اورا از گناهانش منزه می‌نماید و اورا در زمره زائران خودش می‌نویسد. پس در مساجد بسیار نماز و دعا بخوانید.[7]
در حدیث قدسی آمده است: «مساجد منزل‌های اینجانب در زمین میباشند. مساجد برای اهل عرش نورافشانی می‌نمایند؛ همانگونه که ستارگان برای اهل زمین می‌درخشند».[8]
2. منزل پرهیزکاران
پیامبر خدا(ص) فرمود: «المَسجِد بَیتُ کُلِّ تَقیٍ؛[9]
«مسجد، منزل هر پرهیزکار است».
در حدیث دیگر فرمود:
«مساجد، منزل پرهیزکاران میباشد و کسی که مسجد منزل‌اش باشد، معبود آسایش، ادب و عبور از صراط را برای وی ضمانت می‌نماید».[10]
3. منزل مؤمن
از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمود: «المَسجِدُ بَیتُ کُلِّ مُؤمِنٍ؛[11] مسجد، منزل هر مؤمن می‌باشد».
4. مقام پیامبران
فرستاده گرامی(ص) فرمود: «المَساجِدُ مَجالسُ الأنبیاءِ؛[12] مساجد، جایگاه پیامبران میباشد».
5. برگزیدگان جای
رسول خدا(ص) فرمود: «خَیرُ البِقاعِ المَسجِدُ وَ شَرُّ البِقاعِ الأسواقُ؛[13] شایسته ترین جای ‌ها مسجد می باشد و بدترین آنها بازار میباشد».
6. دوست داستنی‌ترین جای
امام علی(ع) فرمود: «هر که بخواهد به مسجد وارد خواهد شد، با متانت و متانت وارد خواهد شد؛ زیرا مساجد، منزل‌های پروردگار و محبوب‌ترین زمین‌ها نزد خداست و دوست داستنی‌ترین شخص پیش پروردگار، کسی میباشد که نخستین از همه وارد مسجد و بعد از همگی، از آن بیرون گردد».[14]
رسول اکرم(ص) فرمود: «نشستن در مسجد برای رزرو مسجد قبا مشهد اینجانب بهتر از نشستن در فردوس می‌باشد؛ چون در بهشت خشنودی خودم آماده میشود و در مسجد خشنودی خداوند به دست می آید».[15]
و در ذکر دیگری فرمود: «أَحبُّ البِلاد اِلَی اللهِ مَساجِدُها وَ أبغَضُ البِلادِ إِلَی اللهِ اَسواقُها؛[16] دوستداشتنی‌ترین جا پیش پروردگار مساجد، و مبغوض‌ترین زمین پیش خداوند بازارها میباشند».
7. ساختن مسجد
از آنجا که مساجد در اسلام مقام بسیار مهمی دارا هستند، بر ساختن و تعمیر مسجد تأکید متعددی شد‌ه‌است. نبی اکرم(ص) فرمود: «مَن بَنی مَسجِداً وَلَو مَفحَصَ قَطاةٍ بَنَی اللهُ لَهُ بَیتاً فی الجَنَّةِ؛[17] هر کس مسجد بسازد، چنانچه چه به اندازه خوابگاه مرغ سنگ‌خواره‌ای باشد، پروردگار برای وی در فردوس منزل‌ای می‌سازد».
اما هنگامی ساختن مسجد پر ارزش میباشد و این همگی اجر داراست که هدف از تشکیل داد آن، اعلای واژه و کلمه توحید و تبلیغ فرهنگ و تمدن اسلام ناب و مدرسه پیامبران و امامان معصوم(ع) باشد؛ البته در شرایطی که مقصود غیر الهی و شیطانی باشد، خیر صرفا قیمت و ثوابی ندارد، بلکه خالق آن مؤاخذه خواهد شد. از این رو، آفریدگار از اولین بانی مسجد در اسلام که مسجد قبا را تشکیل داد، به این شکل خاطر می‌نماید:
)لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التّقْوى‏ مِنْ أَوّلِ یَوْمٍ أَحَقّ أَنْ تَقُومَ فیهِ فیهِ رِجالٌ یُحِبّونَ أَنْ یَتَطَهّرُوا وَ اللّهُ یُحِبّ الْمُطّهِّرینَ(؛[18]
«مسجدی که از روز در آغاز مبنی بر زهد و تقوا سازه گردیده، سزاوارتر می‌باشد که در آن به نماز قیام کنی؛ زیرا در این مسجد کسانی می باشند که دوست دارا‌هستند پاک و پاک شوند و خدا پاکیزگان را دوست دارااست».
البته پروردگار به افرادی که با هدف های دیگر مسجد ساختند، خیر فقط ثوابی نمی‌دهد، بلکه با آن‌ها به شدّت واکنش می‌نماید و آن‌ها را منافق به شمار می آورد:
)وَ الّذینَ اتّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرارًا وَ کُفْرًا وَ تَفْریقًا بَیْنَ الْمُؤْمِنینَ وَ إِرْصادًا لِمَنْ حارَبَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَیَحْلِفُنّ إِنْ أَرَدْنا إِلاّ الْحُسْنى‏ وَ اللّهُ یَشْهَدُ إِنّهُمْ لَکاذِبُونَ( [19]؛
«منافقان کسانی‌اند که مسجدی ساختند به خواسته زیان  شماره تلفن مسجد قبا مشهد رساندن به نبی و مؤمنان و تقویت کفر و ساخت تفرقه بین مؤمنان و کمین‌گاه برای افرادی که باایمان و پیامبرش نبرد کرده بودند، و آنان پیمان خیال و خاطر می‌نمایند که نظری جز خوبی نداشته‌ایم امّا پروردگار سند میدهد که لاف می‌گویند».
بعد از آن آفریدگار اضافه می‌نماید:
) لا تَقُمْ فیهِ أبداً(؛
«هیچ گاه در آن مسجد نماز اقامه مکن یا این که هیچوقت در آن مسجد نایست».
از این آیات بر میاید که «مسجدسازی» بایستی مطابق تقوای الهی نهاد‌گذاری گردد و مقصود این باشد که پروردگار در آنجا عبادت و والا داشته خواهد شد و محل اجتماع عده ای باشد که علاقه دارا‌هستند به سوی خدا تکان نمایند و خویش را تمیز و پاکیزه سازند و خودسازی نمایند و هدف ها الهی را در آنجا به اجرا درآورند. و مسجد بایستی مرکزی برای اجتماع و اتحاد مسلمان ها باشد و عایدی اسلام و مسلمین در آن آیتم توجه قرار گیرد، خیر اینکه محلّ باند‌بازی و تفرقه و ضرر و زیان رساندن به مسلمانان و موجب بدبینی به خداوند باشد و در آن بی دینی و الحاد و شرک تقویت خواهد شد.
در آیه دیگر، قرآن صریحاً می‌فرماید:
)ما کانَ لِلْمُشْرِکینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَساجِدَ اللّهِ سلطانِدینَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ أُولئِکَ حَبِطَتْ أَعْمتاعُهُمْ وَ فِی النّارِ هُمْ خالِدُونَ([20]؛
«مشرکان را نرسد که مساجد معبود را آباد نمایند، با آنکه خویش شاهد بی دینی خویشتن‌اند؛ چه اینکه جاری ساختن آن ها بی‌اجز و فسخ میباشد و خویش در دوزخ جاودان‌اند».
آن‌گاه می فرماید: )إِنّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ اْلآخِرِ وَ أَقامَ الصّلاةَ وَ آتَى الزّکاةَ وَ لَمْ یَخْشَ إِلاّ اللّهَ فَعَسى‏ أُولئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَآیینَ[21](؛
«مسجدهای خدا را فقط کسی آباد می‌نماید که به خدا و روز جزا ایمان داراست، نماز به پا نماید، زکات دهد و جز از خداوند نترسد. باشد که آنان از هدایت یافتگان باشند».
گروهی از مفسران معتقدند که مراد، عمران ظاهری وجود ندارد بلکه این کلمه و واژه بر عمران معنوی نیز دلالت دارد که به عبارتی آباد نگاه‌داشتن مساجد و حضور در آن‌ها برای ادای نماز و شغل های سودمند است؛ چنان که میبدی در تفسیرش گفته میباشد: «عمارت مسجد، آمدن و نشستن در آن هست و به قولی، بالا بردن بنای مسجد و پسندیده کردن آن و به قولی عمارت مسجد، عبادت کردن، نماز خواندن و طواف در آن می باشد».[22] آیت الله مکارم شیرازی نیز میفرماید: «آیه مضمون‌ وسیعی داراست و تمامی کارها را مشمول میشود».[23] زمخشری نیز بعداز نقل هر دو لحاظ از نبی اکرم(ص) نقل می‌نماید که آفریدگار فرمود: «إِنَّ بُیوتی فی ألارضِ المَساجِدَ، وَ أنَّ زُوّاری فیها عُمّارُها؛[24] مساجد، منزل‌های اینجانب در زمین میباشند و فی مابین آبادکنندگان مساجد، همانا ملاقات کنندگان اینجانب قرار دارا‌هستند».
8. آبادی معنوی مساجد
روزی رسول خدا(ص) خطاب به ابوذر فرمود: «در تعمیر و آبادانی مساجد تلاش کن که اجر آن از حوزه‌ پروردگار، فردوس میباشد».
ابوذر پرسید: مساجد را چگونه آباد کنیم؟
رسول(ص) فرمود: «در مساجد با صدای بلند صحبت نگویید، سخن فسخ و کلام نادرست نزنید و داد و ستد و داد و ستد نکنید. ای اباذر! تا در مسجد هستی، تلاش کن یاوه و بیهوده نگویی و در صورتی‌که این چند فرمان را رعایت نکردی، روز قیامت جز خویشتن را نکوهش و ملامت نکن».[25]
امام درستگو(ع) از نبی اکرم(ص) نقل می‌نماید که فرمود: «زیرا آفریدگار والا و گرانقدر ببیند که اهل یک آبادی (شهر یا این که روستا) در نافرمانی وی زیاده‌روی کرده‌اند، البته بین آنها سه بدن مسلمان (حقیقی و واقعی) است، خطاب فرماید: «ای گناه‌کاران و عده ای که از امر‌های اینجانب رمز برتافته‌اید! اگر در بین شما مؤمنانی نبودند که با یکدیگر کریم ومهربان‌اند و با نمازگزاردنشان، زمین و مساجد من را آباد می‌گردانند، و در سحرگاهان استغفار می‌نمایند، عذابم را بر شما فرود می‌آوردم».
مرحوم نوری در تحت حدیث سابق الذکر می‌نویسد: «حدیث در این معنی صحت دارد که خواسته از عمران مساجد، دایر نگاه‌داشتن آن‌ها بوسیله نماز، دعا، خاطر معبود، تلاوت قرآن و جز اینهاست، خیر تعمیر و ترمیم سقف و دیوار آن».[26]
یک نکته
گاهی انسان نمی‌تواند در مسجد حضور یابد و به دلایلی بایستی فریضه نماز را در منزل بجا آورد. از این رو، در اسلام توصیه گردیده‌است که اتاقی را برای نماز و راز و نیاز تخصیص دهد؛ همان گونه که امروزه نمازخانه‌هایی را در اداره ها، هواپیماها و .... تخصیص داده‌اند. امام راستگو(ع) در طومار‌ای به فردی به اسم مسمع نوشت: «دوست دارم که یک کدام از اتاق‌های مقام را مسجد قرار دهی».[27] آن حضرت در حدیث دیگری فرمود: «علی(ع) در خانه خویش اتاقی را که خیر خرد بود و خیر گران قدر، منحصربه‌فرد نمازش قرار داده بود».[28]
البته پر‌نور میباشد که‌این امر نباید موجب گردد که بشر حضور کمتری در مساجد پیدا نماید. از این‌رو، بر حضور در مساجد همگانی، به خصوص مساجدی که خصوصیت خاص دارا‌هستند، بسیار تأکید و اجر‌های متعددی برای نماز تلاوت در در آنها گفته شده می باشد.
9. اثر ها رفتن به مسجد
امام راستگو(ع) فرمود: «اینجانب مَشی إلی المَسجِدِ، لَم یَضَع رِجلَهُ عَلی رَطبٍ وَلا یابِسٍ إلاّ سَبّحَت لَهُ الارضُ إلی الأرضینَ السابِعةَ؛[29] هر کس به طرف مسجد گام بردارد، پایش را بر خیس و خشکی نمی‌گذارد، جز آنکه زمین تا طبقه هفتمش برای وی تسبیح می گوید».
فرستاده اکرم(ص) فرمود: «بشارت باد بر اشخاصی که در ظلمت شب به طرف مساجد می‌روند به نوری که در روز قیامت برای آن ها پیدا میگردد».[30]
در ذکر دیگری فرمود: «هر کس برای کمپانی در نماز جماعت به مسجدی رود، برای هر قدمی که بر می‌دارد، هفتاد هزار حسنه برایش نوشته خواهد شد و به به عبارتی اندازه درجاتش بالا رود و در صورتی در آن اکنون بمیرد، خدا هفتاد هزار فرشته بگمارد که در قبرش به دیدار وی فرایند و انیس تنهایی وی باشند و تا هنگامی که برانگیخته خواهد شد، برایش آمرزش بخواهند».[31]
10. حضور در مسجد
نبی اکرم(ص) به ابوذر فرمود: «ای اباذر! مادامی که تو در مسجد هستی، خدا در مقابل هر نفسی که می‌کشی، یک رتبه در فردوس به تو عطا می‌نماید و ملائکه بر تو سلام می‌فرستند و برای تو برای هر نفس در مسجد، ده حسنه می‌نویسند و ده گناه از تو منزه می‌نمایند».[32]
و در حدیث دیگری فرمود: در مسجد به انتظار نماز نشستن، عبادت است، مگر آنکه حدثی از وی رمز زند ». پهنا شد: ای نبی آفریدگار! حدث چیست؟ فرمود: «غایب بودن کردن».[33]
11. اجر نماز در مسجد
پیامبر اکرم(ص) فرمود: «نماز در مسجد اینجانب (مسجد النبی(ص)) پیش آفریدگار، متساوی ده هزار نماز در مساجد دیگر میباشد، مگر در مسجد الحرام که نماز در آن، متساوی صد هزار رکعت می باشد».[34]
امیرمؤمنان(ع) فرمود: «اجر نماز در بیت‌المقدس، مساوی هزار رکعت نماز میباشد و نماز در مسجد اعظم (جامع)، موازی صد نماز هست و نماز در مسجد محله و خاندان ،اجر 25 رکعت نماز را دارد و در مسجد بازار، دوازده موازی نماز می باشد و نماز در منزل، به اندازه یک نماز اجر دارااست».[35]
حضرت امام خمینی(ره) می‌فرماید:
«در شرع مقدس اسلام بسیار سفارش شد‌ه‌است که نماز را در مسجد بخوانند و بهتر از کلیه مسجدها، مسجد الحرام میباشد و آنگاه مسجد رسول اسلام(ص)، بعد از آن مسجد کوفه، سپس مسجد بیت المقدس، بعد از آن مسجد جامع هر شهر و آنگاه مسجد محله و پس از مسجد محله، مسجد بازار میباشد».
و آن گاه میفرماید: «زیاد رفتن به مسجد و رفتن به مسجدی که نمازگزار ندارد، مستحب میباشد و اهل یک محل مسجد چنانچه عذری نداشته باشد، مکروه میباشد در غیر مسجد نماز بخواند».[36]
12. بی‌توجهی به مسجد
در حدیثی از فرستاده اکرم(ص) آمده هست که فرمود: «لا صَلاةَ لِجارِ المَسجِد إلاّ فی المَسجدِ؛[37] نمازی برای هم محلی مسجد وجود ندارد، مگر در مسجد».
در حدیث دیگر فرمود: «کسی که در مسجد ندای نماز را بشنود و فارغ از انگیزه از آن بیرون گردد، منافق است، مگر اینکه قصد برگشت داشته باشد».[38]
امام امت(ره) فرموده هست: «مستحب است انسان با کسی که در مسجد حاضر نمیشود، غذا نخورد و در امور با وی مشاوره نکند و همسایه وی نشود و از وی زن نگیرد و به وی زن ندهد».[39]
و از امام درست گو(ع) نقل شده که فرمود: «مساجد از همسایگانش که آن را زیارت نکردند، نزد خداوند گلایه کردند. آفریدگار به آن‌ها وحی کرد: به عزت و جلالم عهدوپیمان که نمازشان را نپذیرم و عدل و داد آنان را دربین عموم آشکار نسازم و رحمت اینجانب به آن‌ها نرسد و در بهشتم در مجاورت خود قرارشان ندهم».[40]
ب) آداب مسجد
1. آداب ورود به مسجد
امیرمؤمنان(ع) فرمود: «هر که بخواهد وارد مسجد گردد، مودب و آرامش وارد گردد؛ چون مساجد، منزل‌های معبود و دوستداشتنی‌ترین محل‌ها پیش خداوند می‌باشند».[41]
از اهل بیت(ع) نقل شده که فرموده‌اند: «بهتر آن میباشد که هنگام ورود به مسجد، آغاز با پای راست وارد شوی و هنگام خروج، با پای چپ بیرون شوی».[42]
رسول اکرم(ص) فرمود: «لا تَدخُلِ المَسجِدَ إلاّ بِالطَّهارَة وَ مَن دَخلَ مَسجِداً بِغَیرِ الطَّهارَِةِ فَالمَسجِدُ خَصمُهُ؛[43] وارد مسجد نشو، مگر با پاکی، و هر کس فارغ از آن وارد گردد، مسجد معاند وی خواهد بود».
فاطمه زهرا(س) فرمود:
«نبی هنگامی که باطن مسجد می‌شد، اینگونه می‌فرمود: «بِسم اللهِ، اللَّهُم صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فَاغفِر ذُنُوبی وَ افتَح أبوابَ رَحمَتِک؛ به اسم معبود، خدایا! بر محمد و آلش سلام بفرست، و گناهانم را ببخش و درهای بخشش خویش را برایم گشوده کن».[44]
2. آداب حضور در مسجد
امام درست گو(ع) فرمود: «هر گاه باطن مسجد شدی، ستایش و سپاس پروردگار بگو و بر نبی صلوات بفرست».[45] نبی اکرم(ص) فرمود: «مساجد را گذرگاه قرار ندهید، مگر اینکه دو رکعت در آن نماز بخوانید».[46] امیرمؤمنان(ع) فرمود: «سنت این است که هنگامی در مسجد می‌نشینی، رو به قبله باشی».[47] فرستاده پروردگار(ص) فرمود: «ای اباذر! هر نشستی در مسجد بیهوده است، مگر نماز تلاوت یا این که بیان اعلام کردن، پی‌دانش بودن و سؤال علمی کردن».[48]
در ذکر دیگری از آن حضرت آمده می‌باشد: «اِنَّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآنِ؛[49] همانا مساجد برای قرآن سازه گذاشته گردیده‌اند».
طبق این ذکر، مساجد مکانی برای آشنایی، شناساندن و فراگیری قرآن و حقایق آن و اجرای نرم افزار‌ها و دستورهای آن می بایست باشد؛ چنان که در بعد از ظهر نبی اکرم(ص) و امامان(ع) اینگونه بود.
بنابراین بایستی مساجد را عملاً تکریم و احترام آنان را نگهداری کنیم و درحد قدرت از آن‌ها بهره برگیریم و از آنچه در شأن مساجد و منزل‌های معبود وجود ندارد، بپرهیزیم.
در حدیثی از امام درست گو(ع) آمده میباشد: «إنّما اُمِرْنا بِتَپهناورِ المَساجدِ لأنّها بُیوُتُ اللهِ فِی الأرض؛[50] ما مأمور به بزرگداشت مساجد گردیده‌ایم؛ چون مساجد، منزل‌های آفریدگار در روی زمین‌ به شمار می آیند».
در مکان دیگر فرمود: کسی که مسجد را گرامی و از افکندن آب دهن و بینی در آن دوری نماید، در روز قیامت در حالی به لقای الهی نائل شود که خرسند هست و طومار اعمالش به دست راستش داده می شود».[51]
3. شغل های ناروا در مسجد
امام راست گو(ع) فرمود: «جَنِّبُوا مَساجِدَکُم الشِّراءَ وَالبَیْعَ»؛[52] مساجد خویش را از دادوستد دور نگهدارید».
فرستاده اکرم(ص) فرمود: «ورود به مسجد برای اشخاص جُنب و حایض، روا وجود ندارد».[53]
در ذکر دیگری فرمود: «سخن ناروا در مسجد، حسنات را می خورد؛ آن سیرتکامل که چهار پایان علف‌ها را می‌خورند».[54]
و فرمود: «مَن اسمَ فِی المَسجدِ بِغَیرِ عُذرٍ إبتَلاهُ اللهُ بَلاءً لازَوالَ لَهُ؛[55] هر که سوای عذروبهانه در مسجد بخوابد، آفریدگار او را به بلایی گرفتار می‌نماید که از میان رفتنی وجود ندارد».
امید‌می‌باشد‌ با فایده‌گیری هر چه بیشتر از دستورهای با ارزش مدرسه اهل بیت(ع)، روز به روز شاهد پررونق‌خیس شدن مساجد باشیم. ان‌شاء الله
 
masjed...
ما را در سایت masjed دنبال می کنید

برچسب : مسجد قبا مشهد,آدرس مسجد قبا مشهد,رزرو مسجد قبا مشهد,شماره تلفن مسجد قبا مشهد, نویسنده : nil qubamosquemashhads بازدید : 93 تاريخ : يکشنبه 25 دی 1401 ساعت: 6:40